söndag 2 december 2012

Första advent

Idag är det första advent och det är en av de allra härligaste dagarna på året tycker jag. Det pyntas, pysslas och bakas. 

I fredags hade vi en fönsterputsare här och putsade våra fönster och nu när det är soligt ute så njuter jag lite extra av att se hur rena och fina de är. Efter det var det extra kul att sätta fram ljusstakar, stjärnor, hyacinter och amaryllis i fönstret. 


Här är en liten hyacint i min favoritkruka som jag haft i säkert 10 och fortfarande gillar lika mycket.
 Årets första blommande stängel på mina amaryllisar. 

Ända sedan jag var liten så har vi haft ett datumljus att elda på från första december till julafton. I år köpte jag mitt ljus på Granit och det är ett nedräkningsljus vilket jag faktiskt gillar mer än det traditionella datumljuset.
 

I går var det dags för en av våra traditioner, julbak med fina vänner. Vi har en heldag med bak, mys, god mat och härlig samvaro. I år bakade vi lussekatter, saffransskorpor, knäckebröd, pepparkakor och så avslutade vi med mandelmusslor.

 

Numera tycker jag att det är lite roligt att ha lite olika ararrangemang runt adventsljusstaken och i år var det Patrick som fixade till den. Den här står nere i gillestugan och på köksbordet står en vit porslinsljusstake fylld med polkagrisar och vita ljus.

 

Patrick har åkt till sin pappa med lite hembakat till adventsfikat. Han har fått en kärlförtängning mellan knä och fot och har så ont så att han knappt kan gå alls. Svärmor bor på rehabboende efter en besvärlig bältros och som blir mer och mer förvirrad för varje dag. Det känns ju extra jobbigt att både svärmor och svärfar mår dåligt på varsitt håll. Hoppas verkligen att de snart mår bättre!

Själv kryper jag upp i soffan och ser på skidor och skidskytte. Kanske blir det även en promenad i det snöiga och soliga vädret som vi har här i Jönköping.

Jag önskar er alla en riktigt härlig första advent!
kram Annika

1 kommentar:

  1. Vilket adventsmys inlägget andas, gillar instagrambilderna skarpt, får en fin glimt av ditn vardag. Nedräkningsljuset var så läckert. Håller tummarna att dina svärföräldrar piggar på sig <3 KRAM

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...